korozja auta

Wartość samochodu zależy zwykle od wielu powiązanych ze sobą czynników. Do najważniejszych należy marka i klasa auta oraz jego rocznik. Jednak lista kwestii, które mają wpływ na wartość auta, jest o wiele dłuższa. Jest na niej choćby wyposażenie dodatkowe pojazdu, w tym systemy zwiększające komfort i bezpieczeństwo jazdy. Liczy się ponadto rodzaj i pojemność zamontowanego silnika, a także inne cechy takie jak np. kolor. Poza tym bardzo ważny jest też stan pojazdu. Składa się na niego zarówno kondycja karoserii, jak i powłoki lakierniczej – m.in. występowanie ognisk korozji. Niezwykle istotny jest także stan podzespołów mechanicznych – jednostki napędowej, zawieszenia czy układu przeniesienia mocy.

Wszystkie przedmioty wykonane z metalu charakteryzują się dużą wytrzymałością i trwałością, co sprawia, że można z nich korzystać przez stosunkowo długi czas. Niestety metale również ulegają zużyciu, tym szybszemu, gdy są atakowane przez korozję. Polega ona na stopniowym niszczeniu powierzchni metalu wskutek utleniania, pod wpływem kontaktu z wodą i powietrzem. Rdzewienie metali jest prawdziwym problemem, ponieważ zaawansowana korozja zmniejsza wytrzymałość metalu i prowadzi do jego nieodwracalnej destrukcji. Do walki ze skutkami utleniania się powierzchni metalu są od dawna stosowane rozmaite metody zabezpieczeń antykorozyjnych. Tradycyjnie stosowane metody opierają się o nakładanie na powierzchnię rozmaitych powłok, które stanowią barierę dla powietrza i wilgoci.

korozja

  Odpowiedź na tytułowe pytanie nie będzie nastręczać trudności, jeśli przypomnimy sobie, w jaki sposób przebiega proces korodowania i jakie warunki potrzebne są do rozwoju rdzy na karoserii auta. Skład chemiczny stali nie jest jednorodny, a jego zróżnicowanie sprawia, że na powierzchni blachy występują miejsca o różnych potencjałach elektrycznych. W ten sposób powstają mikroogniwa, w których żelazo utlenia się. Proces ten zachodzi pod wpływem tlenu i wody, doprowadzając do powstania uwodnionego tlenku żelaza – czyli rdzy.

Rdza stanowi prawdziwe wyzwanie dla wszystkich, którzy muszą się z nią zmagać. Zaatakowane przez korozje metale tracą swoje właściwości i ulegają stopniowemu zniszczeniu. Stosowane przez producentów rozmaitych maszyn i urządzeń zabezpieczenia antykorozyjne nie zawsze spełniają dobrze swą funkcję, także dlatego, że w ramach eksploatacji ulegają osłabieniu i zniszczeniu pod wpływem czynników mechanicznych czy agresywnego działania środowiska. W przypadku pojazdów mechanicznych problem rdzewienia nasila się bardzo wraz z ich wiekiem, uszkodzeniami powłok zabezpieczających oraz lakieru jakim są pokryte. Wyjściem z takiej sytuacji jest zastosowanie dodatkowych preparatów na rdzę. To dobre rozwiązanie, jednak tego typu środki zawierają substancje chemiczne, które wymagają zachowania ostrożności. Sprawdźmy, jakie są najważniejsze zasady bezpieczeństwa przy stosowaniu preparatów chroniących powierzchnię metali.

konserwacja antykorozyjna

Korozja to proces degradacji metali i ich stopów pod wpływem zewnętrznych czynników środowiskowych. Można wyróżnić korozję chemiczną, zachodzącą bezpośrednio wskutek reakcji z tlenem oraz korozję elektrochemiczną, zachodzącą przy udziale wody. Sól, woda i tlenki reagują z żelazem i doprowadzają do jego utlenienia lub powstania nierozpuszczalnego wodorotlenku żelaza. Wodorotlenki żelaza i węglany żelaza to właśnie popularna rdza, czyli wizualna konsekwencja procesów korozyjnych. Negatywnie wpływa na walory estetyczne karoserii auta, ale przede wszystkim zagraża bezpieczeństwu konstrukcji pojazdu.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.