Jak często sprawdzać auto pod kątem korozji?

podwozie

Korozja to z całą pewnością główny wróg wszystkich samochodów. Każdy pojazd jest na nią narażony, szczególnie jeśli zabezpieczenie fabryczne jest wątpliwe lub właściciel samodzielnie nie dba o odpowiednią ochronę. Powierzchniowe ogniska rdzy powodują, że auto traci swój atrakcyjny wygląd. Względy estetyczne nie są jednak w tym przypadku najważniejsze, ponieważ korozja może doprowadzić do znacznie większych zniszczeń na częściach metalowych. W skrajnych przypadkach mocno skorodowane auto nie będzie zapewniać odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w razie wypadku, a nawet nie przejdzie badań technicznych. Dlatego bardzo ważne jest, aby regularnie sprawdzać samochód pod kątem występowania rdzy. Jak często to robić? Jakie miejsca są newralgiczne? Jakie zabezpieczenia antykorozyjne stosować? Kilka wskazówek na ten temat w dalszej części naszego wpisu.

Kontrolowanie pojazdu pod kątem występowania korozji

Tak naprawdę warto kontrolować pojazd pod kątem występowania korozji możliwie jak najczęściej. Szczególną uwagę warto zwrócić na najbardziej typowe miejsca na nadwoziu, takich jak progi, dolna część drzwi, nadkola, maska silnika, tylna klapa, okolice wlewu paliwa, okolice podszybia, powierzchnia pod listwami ochronnymi na drzwiach i bokach auta. W niektórych pojazdach rdza „lubi” atakować okolice montażu anten czy relingów, a także śruby, nakrętki montażowe, zawiasy mocujące drzwi i klapy. W przypadku nadwozia zwykle nie ma większych problemów ze zidentyfikowaniem ewentualnych śladów rdzy ze względu na stosunkowo łatwą dostępność. Wiele niepokojących objawów użytkownicy aut zauważają przypadkowo, w tym najczęściej podczas czyszczenia lub dokonywania drobnych napraw. Tego typu czynności to doskonała okazja do tego, aby dokonać kontroli pod kątem wystąpienia korozji. Co ważne, szczególną uwagę trzeba zwrócić na miejsca, w których doszło do uszkodzenia, np. w związku z kolizją. Niestety w tym przypadku jest duże prawdopodobieństwo rozwoju rdzy.

Rdza może atakować również podwozie, w tym m.in. belki progowe, miejsca montażu zawieszenia, miejsca łączenia blach, podłużnice, okolice kół, elementy układu wydechowego (głównie rury i tłumik). Zjawisko korozji może objąć też elementy zawieszenia. Chociaż w przypadku podwozia trudniej jest regularnie sprawdzać stan elementów metalowych, to jednak warto to robić możliwie jak najczęściej. Najlepiej robić to w sytuacji, gdy pojazd znajduje się na podnośniku, a więc przy okazji napraw czy kontroli stanu technicznego. Jest to bardzo ważne, ponieważ rdza na podwoziu może doprowadzić do poważnych, nieodwracalnych uszkodzeń wahaczy i sprężyn zawieszenia.

Jak zabezpieczyć samochód przed korozją?

Każdy samochód powinien być odpowiednio zabezpieczony przed rdzą, przy czym bardzo ważne jest, aby używać do tego skutecznych i bezpiecznych środków. Dlatego właśnie warto zamówić preparat antykorozyjny RUST STOP, który przeznaczony jest do zapobiegania rozwojowi rdzy w pojazdach. Używany jest zarówno w profesjonalnych warsztatach, jak i samodzielnie przez indywidualnych użytkowników. W ofercie dostępne są zarówno aerozole na rdzę, jak i większe opakowania o pojemności 4 lub 18 litrów.