Odpowiedź na tytułowe pytanie nie będzie nastręczać trudności, jeśli przypomnimy sobie, w jaki sposób przebiega proces korodowania i jakie warunki potrzebne są do rozwoju rdzy na karoserii auta. Skład chemiczny stali nie jest jednorodny, a jego zróżnicowanie sprawia, że na powierzchni blachy występują miejsca o różnych potencjałach elektrycznych. W ten sposób powstają mikroogniwa, w których żelazo utlenia się. Proces ten zachodzi pod wpływem tlenu i wody, doprowadzając do powstania uwodnionego tlenku żelaza – czyli rdzy.

Korozja to proces degradacji metali i ich stopów pod wpływem zewnętrznych czynników środowiskowych. Można wyróżnić korozję chemiczną, zachodzącą bezpośrednio wskutek reakcji z tlenem oraz korozję elektrochemiczną, zachodzącą przy udziale wody. Sól, woda i tlenki reagują z żelazem i doprowadzają do jego utlenienia lub powstania nierozpuszczalnego wodorotlenku żelaza. Wodorotlenki żelaza i węglany żelaza to właśnie popularna rdza, czyli wizualna konsekwencja procesów korozyjnych. Negatywnie wpływa na walory estetyczne karoserii auta, ale przede wszystkim zagraża bezpieczeństwu konstrukcji pojazdu.

Uszkodzenia blacharskie są jedną z głównych przyczyn procesów korozyjnych zachodzących na elementach metalowych w naszym pojeździe. Jeśli ogniska rdzy są stosunkowo niewielkie i nie zagrażają bezpieczeństwu jazdy, można im skutecznie zapobiec, stosując preparat antykorozyjny. W ten sposób można uniknąć wielu kosztownych napraw. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku jakichkolwiek uszkodzeń należy szybko interweniować. Z rdzą warto postępować jak z własnym zdrowiem, kierując się zasadą: lepiej zapobiegać, niż leczyć.

Wydaje się, że korzystniejsze jest trzymanie samochodu w garażu niż na wolnym powietrzu. W praktyce okazuje się jednak, że nie jest to wcale regułą. Jednym z największych niebezpieczeństw dla naszych pojazdów jest rdza. Korozja samochodu najczęściej pojawia się w środowisku wilgotnym. Jeśli więc auto garażowane jest w pomieszczeniu o wysokim stężeniu wilgoci, niestety przez cały czas narażamy je na możliwość wystąpienia korozji. Pojawia się więc kluczowe pytanie – w jaki sposób garażować pojazd, aby dodatkowo nie przyczyniać się do powstawania rdzy?

Podczas zakupu używanego samochodu trzeba dokładnie sprawdzić każdy element pojazdu pod kątem stanu technicznego. Warto poświęcić też nieco czasu na ocenę nadwozia, również pod kątem ewentualnych ognisk rdzy. Pamiętajmy, że naprawa nadwozia może nas sporo kosztować w przyszłości.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.