Fakty i mity dotyczące soli drogowej

sól drogowa

Sól drogowa wykorzystywana jest zimą w celu odladzania nawierzchni dróg, chodników, ulic. Pod względem składu jest to po prostu czysta woda z chlorkiem sodu w proporcjach 90-97%. Oczywiście ten rodzaj soli nie nadaje się do spożycia, gdyż zawiera również substancje przeciwzbrylające (np. żelazocyjanek potasowy). Najważniejsze jest jednak to, że skutecznie rozpuszcza oblodzenia i jest tania. Niestety są też skutki uboczne jej stosowania, o których mówi się najczęściej w kontekście korozji samochodów. Czy rzeczywiście sól drogowa jest tak szkodliwa dla pojazdów? Jaki jest jej wpływ na otoczenie? Poznaj fakty i mity dotyczące soli drogowej.

Sól drogowa jest skuteczna. To fakt

Faktem jest, że sól drogowa jest skuteczna. Jest w stanie wyeliminować gołoledź już w 15 minut. Po wymieszaniu z lodem i śniegiem prowadzi do topnienia w temperaturze ok. -10°C (jej skuteczność może osiągać nawet -20°C, jednak zazwyczaj nie stosuje się tak silnych roztworów w drogownictwie). W procesach wiązania chlorku sody z wodą (tzw. dysocjacja) powstaje roztwór o niższej temperaturze zamarzania niż woda. Ten sam proces zachodzi w przypadku kontaktu z lodem, gdyż dochodzi do zaburzenia struktury wody w postaci stałej.

Faktem jest, że sól drogowa przyczynia się do występowania zjawiska korozji

Niestety skutkiem ubocznym stosowania soli drogowej jest korozja. To prawda, że ta substancja może przyspieszać korozję aut, zwłaszcza aluminiowych elementów nadwozia i podwozia. Wykazuje też negatywny wpływ na lakier oraz felgi. Dlatego też tak ważne jest, aby w okresie zimowym regularnie czyścić samochód. Oprócz tego warto stosować odpowiednie zabezpieczenia antykorozyjne, które stanowią skuteczną ochronę przed rozwojem rdzy. To najlepszy sposób, aby zadbać nie tylko o kondycję auta, ale i jego estetykę, co w konsekwencji prowadzi do obniżenia jego wartości. Polecamy RUST STOP, czyli specjalistyczny preparat do konserwacji antykorozyjnej.

Sól drogowa jest obojętna dla środowiska naturalnego. To mit!

Chociaż sól to substancja powszechnie wykorzystywana w drogownictwie, nie pozostaje ona całkowicie obojętna dla środowiska naturalnego. Niestety w przypadku wysokich stężeń może dochodzić do szeregu negatywnych zjawisk w przyrodzie, takich jak uniemożliwianie korzeniom roślin pobieranie wody z gleby. Skutkiem ubocznym stosowania soli drogowej jest też rosnące zasolenie wód, co prowadzi m.in. do zmiany gęstości wody, wzrostu stężeń chloru, zaburzeń w mieszaniu się wód itd. Dlatego też wielu ekologów nawołuje do ograniczenia stosowania soli drogowej.

To mit, że dla soli drogowej nie ma alternatyw

Sól drogowa jest skuteczna i tania — to jej dwie podstawowe zalety. Niestety jak przedstawiono powyżej, jej stosowanie ma też swoje skutki uboczne. Nie jest jednak prawdą, że nie ma dla nie alternatyw. Istnieją i cechują się nie tylko skutecznością, ale i bezpieczeństwem stosowania. Zaliczamy do nich m.in. chlorek wapnia i chlorek magnezu. Wykazują one znacznie mniej szkodliwy wpływ na metale, roślinność i środowisko naturalne.

 

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.