Korozja pojazdów: zabezpieczanie

rdza

Na skutek działania wilgotności w atmosferze, gwałtownego wzrostu poziomu zanieczyszczenia środowiska, stosowania w okresie zimy dużych ilości soli na polskich drogach oraz wskutek różnorakich uszkodzeń mechanicznych na metalowych częściach samochodu pojawia się rdza. Ratunkiem przed korozją pojazdu wydaje się być regularne jego mycie, ale przy dużej ilości błota czy soli niewiele ono daje i trzeba często je powtarzać, co jest uciążliwe i kosztowne. W naszych warunkach klimatycznych pojazdy nie są specjalnie zabezpieczane antykorozyjnie: producenci nie mają w tym interesu ekonomicznego, ale i produkują pojazdy dla ogólnie określonych warunków pogodowych, dodatkowo zabezpieczając przed korozją tylko samochody na rynki do krajów o skrajnych warunkach klimatycznych.

Stosowane przez producentów aut zabezpieczenia łatwo mogą zostać zniszczone wskutek doznania uszkodzeń mechanicznych lub prężeń powstałych w pracy konstrukcji pojazdu, co tworzy ogniska galwaniczne rdzy. Dlatego dobrym pomysłem jest uzupełniające zabezpieczenie pojazdu przed korozją. Zabezpieczenie antykorozyjne pojazdów pomaga uniknąć napraw blacharsko-lakierniczych, a więc obniża koszty eksploatacji samochodu. Na rynku dostępne są preparaty do samodzielnego zabezpieczania pojazdu przed wpływem korozji, zarówno dla wozów nowych, jak i używanych. Niektórzy producenci stosują środki ogólnego przeznaczenia, lepiej jednak zastosować preparaty antykorozyjne oddzielnie do zabezpieczenia wewnętrznego i do ochrony zewnętrznej samochodu. Wilgotność wdziera się do wnętrza wozu, na rdzewienie narażone są elementy podwozia, układ jezdny, szczeliny, profile zamknięte, elementy karoserii i części ruchome, np. zamki. Ale niezbędne jest również zabezpieczenie zewnętrznych części karoserii. Można je zabezpieczyć poprzez aplikację sprayu na rdzę Rust Stop A bezpośrednio na nadkola, felgi, układ zawieszania czy elementy podwozia, które codziennie przecież podlegają działaniu soli i wody.

Zabezpieczenie antykorozyjne w zakładzie

Puszka aerozolu to nie jedyna możliwa forma aplikacji preparatów antykorozyjnych. Istnieje też możliwość nakładania natryskowego z użyciem pistoletu, z pewnością wygodniejsza do aplikacji sprayu na rdzę na tak duże powierzchnie, jak elementy składowe samochodu. Tak zabezpiecza się pojazdy antykorozyjnie w zakładach. Preparat Rust Stop A przeznaczony jest do zabezpieczenia wewnętrznego pojazdu, a Spray Rust Stop B – do elementów podwozia i nadwozia bezpośrednio narażonych na kontakt z wilgotnością. Działanie tych środków opiera się na penetracji ogniw korozji i emulgacji (oraz wyparciu) z nich wilgotności, dzięki czemu oddzielają wodę od powierzchni wstrzymując postęp reakcji elektrochemicznych na powierzchni metalu. Oba środki posiadają właściwości smarujące, są dobrym zabezpieczeniem i izolatorem oraz środkiem czyszczącym, również do czyszczenia styków i połączeń elektrycznych. Różnica pomiędzy preparatami A i B dotyczy przede wszystkim gęstości. Pierwszy charakteryzuje się bardziej płynną konsystencją, umożliwiającą głęboką penetrację wszystkich niedostępnych miejsc. Drugi, o zwiększonej gęstości i specjalnych dodatkach chroni przed najsilniejszym oddziaływaniem czynników korozyjnych. Najlepiej zabezpieczyć konstrukcję swojego pojazdu kompleksowo, wtryskując pod ciśnieniem preparaty do wnętrza i nakładając na najbardziej narażone miejsca wozu, warto przeprowadzić taki zabieg konserwacyjny co 2-3 lata, przedłuży on istotnie żywotność pojazdu.