Jak powstaje rdza?

Korozja to problem bardzo wielu pojazdów. Najczęściej atakuje przede wszystkim progi, nadkola, dolną część drzwi, maskę silnika i klapę bagażnika. Może pojawiać się także pod ochronnymi listwami bocznymi. To częsta „choroba” samochodów, sprawiająca, że nawet najładniejszy model wygląda fatalnie. Niestety rdza ma zdolność bardzo szybkiego rozprzestrzeniania. Powstawaniu rdzy sprzyja wilgoć, kurz i brud. Dlatego tak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie antykorozyjne.

Korozja — proces utleniania i redukcji

Proces korozyjny zwykle rozpoczyna się w momencie, gdy odkryta powierzchnia metalu zaczyna reagować z różnymi składnikami atmosfery. Żelazo zawarte w stali i żeliwie reaguje z tlenem i wodą, tworząc charakterystyczny, rudobrązowy związek, czyli uwodniony tlenek żelazowy. Rdza może powstawać również na metalach, które są zanurzone w wodzie, ponieważ znajduje się w niej wystarczająca ilość wolnego tlenu, by podtrzymać reakcję.

Procesy korozyjne dotyczą bardzo wielu metali. Przykładowo, potas i sód reagują z wodą w tak gwałtowny sposób, że należy je przechowywać w oleju, aby przeciwdziałać powstawaniu rdzawych nalotów powodowanych przez parę wodną z atmosfery.

Rdzę najlepiej widać zarówno na samochodach, jak i na dachach starszych budynków. Proces korozji powstaje zwykle powoli w wyniku reakcji z tlenem, parą wodną i dwutlenkiem siarki, czyli gazem, który stanowi jedno z ważniejszych zanieczyszczeń atmosfery.

Co ważne, korozja wcale nie musi sprawić, że danym metal zupełnie nie będzie mógł być używany na co dzień. Najważniejsze jest jednak, by skutecznie zapobiegać procesom korozyjnym, a także próbować zahamować ich rozwój w momencie, gdy zauważone są pierwsze ogniska rdzy. Jest to szczególnie ważne w przypadku samochodów, w których rdza nie tylko przyczynia się do poważnych zniszczeń na metalowych powierzchniach karoserii, ale również wpływa na estetykę pojazdu. Warto więc odpowiednio wcześniej zabezpieczyć auto przed korodowaniem, wykorzystując odpowiednie preparaty i regularnie kontrolując nadwozie i podwozie pojazdu pod kątem rdzy.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.