Czy korozja jest groźna dla auta również w lato?

korozja

  Odpowiedź na tytułowe pytanie nie będzie nastręczać trudności, jeśli przypomnimy sobie, w jaki sposób przebiega proces korodowania i jakie warunki potrzebne są do rozwoju rdzy na karoserii auta. Skład chemiczny stali nie jest jednorodny, a jego zróżnicowanie sprawia, że na powierzchni blachy występują miejsca o różnych potencjałach elektrycznych. W ten sposób powstają mikroogniwa, w których żelazo utlenia się. Proces ten zachodzi pod wpływem tlenu i wody, doprowadzając do powstania uwodnionego tlenku żelaza – czyli rdzy.

Rdza atakuje samochód także latem


W powszechnym przekonaniu, samochody najbardziej narażone są na rozwój procesów korozyjnych zimą, przede wszystkim ze względu na szkodliwy wpływ soli drogowej na blachy. To oczywiście prawda, zima jest najlepszym okresem do rozwoju rdzy. Wbrew pozorom, nie oznacza to jednak, że latem korozja nie zaatakuje naszego auta. Samochody rdzewieją całym rokiem, także w porach wiosennych i letnich. Lakier jest powłoką porowatą, której składniki organiczne ulegają stałej degradacji pod wpływem promieni UV. Oznacza to, że latem powłoki ochronne szybciej tracą swoje właściwości zabezpieczające przez oddziaływanie promieni słonecznych. Pory powiększają, co przyspiesza dyfuzję wilgoci w głąb pokrycia. Zanieczyszczenia korozyjne rozpuszczają się w wilgotnym środowisku. W niektórych zakamarkach auta można znaleźć takie miejsca, w których wilgoć występuje nawet przy bardzo znacznych upałach. Latem przyczyną mikrouszkodzeń w lakierze mogą być także drobne kamyczki i piasek. Wyższe temperatury dodatkowo zwiększają tempo korozji.

Rozwój rdzy uwarunkowany jest ponad to dużymi różnicami temperatur. To właśnie z tego powodu, samochody garażowane są zimą bardziej narażone na atak korozji. Natomiast latem groźna może okazać się poranna rosa. Przyczyną jej powstawania jest różnica temperatur pomiędzy upalnymi dniami a chłodnymi nocami. Wilgoć z rosy powoli odparowuje i w ten sposób zwiększa stężenie agresywnych związków chemicznych.

 

Zabezpieczenie antykorozyjne w sezonie letnim


Wiemy już, że rdza atakuje auto nie tylko zimą. Wysokie temperatury w lato i szkodliwe promienie UV także mogą przyczynić się do jej powstania. Z tego powodu nie warto odkładać na później zabezpieczenia antykorozyjnego samochodu. Rdza może rozwijać się także w profilach zamkniętych i daje o sobie znać dopiero po kilku latach, kiedy problem jest już zaawansowany i widoczny na zewnątrz. Na szczęście, technologie powstrzymywania korozji z roku na rok stają się coraz bardziej skuteczne. Preparaty antykorozyjne reagują wyłącznie z produktami korozji, więc można je stosować bez obaw o uszkodzenie metalu. Preparat Rust Stop firmy Rust Check Poland emulguje z wodą i w ten sposób wypiera ją ze szczelin. Hamuje reakcje utleniania metalu i można go stosować bez względu na stopień skorodowania pojazdu. Nakładany jest metodą natrysku bezpośredniego. Czynności konserwacyjne powinny być powtarzane raz w roku. Wiosna i lato to idealna pora na zabezpieczenie auta przed korozją.