Blog

Warsztat smochodowy, mechanik, antykorozja podwozia

Niepokojące odgłosy dochodzące z naszego auta zwykle są zwiastunem kłopotów. Podejrzane stuki w okolicach zawieszenia mogą oznaczać konieczność wymiany amortyzatorów. Metaliczne brzęczenie, które nasila się podczas przyspieszania, często zwiastuje uszkodzenie wydechu. Hałasy w silniku mogą być spowodowane awarią osprzętu lub nawet uszkodzeniem zaworów albo innych jego elementów. Wśród dźwięków, które są szczególnie niepokojące, jest też skrzypienie nadwozia. Oczywiście, podobnie jak w przypadku innych dźwięków powody mogą być różne, jednak tego rodzaju sytuacja budzi podejrzenia, że niektóre elementy mogły ulec korozji. Naprawa elementów zaatakowanych przez rdzę jest zwykle dość kłopotliwa. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc dbanie o dobry stan techniczny naszego auta, a w szczególności zabezpieczanie go przed rdzą. Sprawdźmy, jakie są najlepsze metody ochrony przed korozją.

 

korozja auta

Wartość samochodu zależy zwykle od wielu powiązanych ze sobą czynników. Do najważniejszych należy marka i klasa auta oraz jego rocznik. Jednak lista kwestii, które mają wpływ na wartość auta, jest o wiele dłuższa. Jest na niej choćby wyposażenie dodatkowe pojazdu, w tym systemy zwiększające komfort i bezpieczeństwo jazdy. Liczy się ponadto rodzaj i pojemność zamontowanego silnika, a także inne cechy takie jak np. kolor. Poza tym bardzo ważny jest też stan pojazdu. Składa się na niego zarówno kondycja karoserii, jak i powłoki lakierniczej – m.in. występowanie ognisk korozji. Niezwykle istotny jest także stan podzespołów mechanicznych – jednostki napędowej, zawieszenia czy układu przeniesienia mocy.

korozja samochodu

Rdza stanowi prawdziwe wyzwanie dla wszystkich, którzy muszą się z nią zmagać. Zaatakowane przez korozje metale tracą swoje właściwości i ulegają stopniowemu zniszczeniu. Stosowane przez producentów rozmaitych maszyn i urządzeń zabezpieczenia antykorozyjne nie zawsze spełniają dobrze swą funkcję, także dlatego, że w ramach eksploatacji ulegają osłabieniu i zniszczeniu pod wpływem czynników mechanicznych czy agresywnego działania środowiska. W przypadku pojazdów mechanicznych problem rdzewienia nasila się bardzo wraz z ich wiekiem, uszkodzeniami powłok zabezpieczających oraz lakieru jakim są pokryte. Wyjściem z takiej sytuacji jest zastosowanie dodatkowych preparatów na rdzę. To dobre rozwiązanie, jednak tego typu środki zawierają substancje chemiczne, które wymagają zachowania ostrożności. Sprawdźmy, jakie są najważniejsze zasady bezpieczeństwa przy stosowaniu preparatów chroniących powierzchnię metali.

korozja nadkola

Wszystkie przedmioty wykonane z metalu charakteryzują się dużą wytrzymałością i trwałością, co sprawia, że można z nich korzystać przez stosunkowo długi czas. Niestety metale również ulegają zużyciu, tym szybszemu, gdy są atakowane przez korozję. Polega ona na stopniowym niszczeniu powierzchni metalu wskutek utleniania, pod wpływem kontaktu z wodą i powietrzem. Rdzewienie metali jest prawdziwym problemem, ponieważ zaawansowana korozja zmniejsza wytrzymałość metalu i prowadzi do jego nieodwracalnej destrukcji. Do walki ze skutkami utleniania się powierzchni metalu są od dawna stosowane rozmaite metody zabezpieczeń antykorozyjnych. Tradycyjnie stosowane metody opierają się o nakładanie na powierzchnię rozmaitych powłok, które stanowią barierę dla powietrza i wilgoci.

korozja

  Odpowiedź na tytułowe pytanie nie będzie nastręczać trudności, jeśli przypomnimy sobie, w jaki sposób przebiega proces korodowania i jakie warunki potrzebne są do rozwoju rdzy na karoserii auta. Skład chemiczny stali nie jest jednorodny, a jego zróżnicowanie sprawia, że na powierzchni blachy występują miejsca o różnych potencjałach elektrycznych. W ten sposób powstają mikroogniwa, w których żelazo utlenia się. Proces ten zachodzi pod wpływem tlenu i wody, doprowadzając do powstania uwodnionego tlenku żelaza – czyli rdzy.